“Zijn remote werkers productiever?” Volgens mij is dat de verkeerde vraag.
Tien jaar geleden begon ik na een prachtige wereldreis met mijn eerste vaste baan bij een niet nader te noemen biermerk. Een leuke baan dichtbij Leiden met een reistijd van +- 2u per dag. Collega’s, waaronder ikzelf, probeerden af en toe een vrijdag thuis te werken, maar dat werd ons niet altijd in dank afgenomen. Af en toe werkte onze directeur op vrijdag op kantoor en owee als je dan niet aanwezig was.
Tien jaar technologische vooruitgang en één pandemie later is er veel minder weerstand tegen het idee van remote werken. En toch blijven er vraagtekens, gezonde discussies, maar ook vijandige koppen verschijnen op het internet. Moeten we niet gewoon allemaal terug naar kantoor? Wordt remote werken de norm? Of moeten we ergens een middenweg vinden?
In dit artikel wil ik meer inzicht geven in de relatie van werkgeluk, productiviteit en remote werken.
Return-To-Office (RTO) beleid zorgt voor ontslag
Werknemers willen niet gedwongen worden om terug te gaan naar kantoor. In de afgelopen jaren hebben we kunnen ervaren wat voor geluk meer flexibiliteit in werk en privé met zich meebrengt. Denk aan hardlopen in de zon tussen het werken door in plaats van niet sport na een lange werkdag wanneer je in het donker thuiskomt.
Flexibiliteit is een hoge prioriteit voor werknemers geworden. Werkgevers die 5 dagen kantoor verplichten lopen daarmee het risico op ontslag als reactie.
De jaarlijkse enquête van Stack Overflow onder professionele ontwikkelaars gaf voor het derde jaar op rij aan dat flexibiliteit de belangrijkste reden is waarom werknemers in een baan blijven (of op zoek gaan naar een nieuwe). Bijna de helft van de werknemers zei dat ze zouden stoppen als hun werkgever hen fulltime terug naar kantoor zou sturen, en de meeste werknemers zouden een kantoorbaan inruilen voor een remote baan, zelfs als dat een salarisverlaging betekende, volgens een andere enquête onder meer dan 8.400 Amerikaanse werknemers.
Leidinggevende moeten de behoeftes van werknemers beter begrijpen
De meeste CEO’s willen dat werknemers terugkeren naar kantoor. CEO’s zijn statistisch gezien niet op dezelfde golflengte als hun werknemers. Een KPMG-studie van meer dan 1.300 wereldwijde CEO’s constateerde dat 64% gelooft dat iedereen tegen 2026 weer vanuit kantoor zal werken.
Bovendien zei 87% van de CEO’s dat ze eerder ‘gunstige opdrachten, salarisverhogingen of promoties’ zouden geven aan werknemers die naar kantoor kwamen dan aan degenen die op afstand werkten.
Er is een aanzienlijke discrepantie tussen wat organisaties en CEO’s zien als de voordelen van werken op locatie en de voordelen die werknemers daadwerkelijk ervaren.
Productiviteit onder remote werkers
Niet alle productiviteitsstudies gebruiken dezelfde methodologie. Er is verschil tussen iemand die zegt productief te zijn versus een bedrijf waar je uren moet klokken. En daarnaast is het niet een zwart witte keuze tussen “fulltime op kantoor werken” en “fulltime vanuit huis werken”. Veel mensen hebben hybride schema’s, waarbij ze op sommige dagen op kantoor werken en op andere dagen op afstand.
Gezien deze onduidelijkheden van betekenis en methodologie is het niet verwonderlijk dat veel studies over remote en/of hybride werken verwarrende of tegenstrijdige bevindingen hebben. Bijvoorbeeld, een Stanford-studie vond dat volledig remote werken werd geassocieerd met een daling van 10% in productiviteit, maar dat hybride werken “geen invloed lijkt te hebben op productiviteit.” De auteurs merken echter op dat hun studie geen rekening houdt met het geld dat bedrijven besparen met een remote-first benadering, van het ontbreken van kosten voor vastgoed tot wereldwijde werving. De auteurs van de studie merken ook op dat hybride schema’s de werving en retentie verbeteren, omdat, opnieuw, flexibiliteit zeer belangrijk is voor mensen.
Waarom wordt er bij remote werken vooral naar productiviteit gekeken?
Het is de moeite waard om je af te vragen waarom, in de meeste gesprekken over remote werken, we eerst vragen naar productiviteit, in plaats van met toegankelijkheid, diversiteit of geluk te beginnen.
Productiviteit is niet per se een eenvoudige maatstaf en een concept zoals werkgeluk kan een meetbaar effect hebben op de prestaties van een bedrijf. Ook thema’s zoals diversiteit- en toegankelijkheid worden nauwelijks besproken terwijl deze enorme voordelen kunnen brengen voor bedrijven.
Mensen zijn gelukkiger als ze vanuit huis werken. Een recente studie die in Forbes werd gemeld, vond dat “werknemers die 100% van de tijd vanuit huis werkten, gemiddeld 20% gelukkiger waren dan degenen die niet de mogelijkheid hadden om vanuit huis te werken.” Die studie vond ook “een sterke correlatie tussen werkgeluk en algemeen geluk.”
Een andere studie van Flexjobs vond dat “mensen die de mogelijkheid hebben om minstens maandelijks op afstand te werken, 24% meer kans hebben om zich gelukkig en productief te voelen in hun rollen.”
Bedrijfspsycholoog Dr. Camille Preston betoogt dat het bevorderen van werknemersgeluk iedereen ten goede komt. Gelukkige werknemers werken productiever en genereren meer omzet. “Geluk verhoogt vrijwel elk zakelijk en educatief resultaat: de verkoop stijgt met 37%, de productiviteit met 31%, en de nauwkeurigheid van taken met 19%”, schrijft Sean Achor, auteur van het boek The Happiness Advantage.
Werkgevers moeten open staan voor de voordelen van remote werken
Misschien is het probleem minder dat werknemers aan het zwembad lijken te zitten met hun laptop en meer dat werkgevers en/of managers worstelen om een verouderd kader toe te passen op hoe mensen eigenlijk willen leven en werken in 2023.
In plaats van werknemers unilateraal terug te sturen naar kantoor, kunnen organisaties deze gelegenheid aangrijpen om uit te zoeken hoe ze remote werk voor zich kunnen laten werken. Openheid voor remote of hybride werken is de manier anno 2024 voor meer werkgeluk, om het beste talent aan te trekken en een reputatie op te bouwen als een uitstekende werkplek.










